fbpx
selge på amazon

3 ulike måter du kan selge dine produkter på Amazon

Et spørsmål vi ofte får av de som ønsker å begynne å selge på Amazon er hvordan selve salget fungerer. Hvilket ansvar har du som selger ovenfor Amazon? Hvordan fungerer logistikken til sluttkunden? Med tanke på at Amazon kan bli en enorm salgsplattform for mange, så kan det være nyttig å vite dette før man setter i gang. Fasiten er at du har i 3 ulike salgsprogram du kan velge mellom og 2 ulike planløsninger for selve kontoen.

Planløsninger og avgifter:

Amazon tilbyr 2 ulike planløsninger – Individual Selling plan og Pro Selling Plan.

Med Individual selling plan så tar Amazon en fast avgift på 0.99$ pr produkt solgt. Med Pro selling plan betaler du 39.99$ pr mnd, men Amazon tar ingen avgift pr produkt solgt.

Du kan lese mer om de ulike avgiftene hos Amazon her.

Fulfilled by Merchant – FBM

Dette er det salgsprogrammet som ligner mest på det man er kjent med fra tradisjonell netthandel. Her er det ditt ansvar som selger at kunden mottar produktene sine så raskt som mulig.

Du har muligheten til å ta betalt for frakt. Selvfølgelig er det alltid et alternativ å bake fraktkostnaden inn i marginene og tilby fri frakt.

Bakdelen med FBM er at du på lik linje med vanlig netthandel må sørge for all vare og kundehåndtering selv. Du må på egenhånd finne riktig logistikkpartner (f eks UPS, FedEx), håndtere returer og kundeservice. Siden kundetilfredshet trumfer alt hos Amazon, så er det ekstremt viktig at dette håndteres på en god måte.

Seller Fulfilled Prime – SFP

Seller Fulfilled Prime betyr at du som selger kan få kategorisere produktene dine som Prime-produkter. Prime er Amazons fordelsprogram, som blant annet gir kundene krav på maksimalt 2 dagers leveringstid. Du har ikke lov til å ta ekstra betalt for frakt, så kostnaden må bakes inn i prisen på produktet. Det å ha et Prime emblem på dine produkter gir deg en mye større sannsynlighet for et høyt salgsvolum, da det i 2019 ble estimert at 62% av Amazon shoppere er Prime medlemmer. Er kunden medlem av Prime og får valget mellom 2 ulike varer, en med og en uten Prime, så kan du nesten garantere at den vil velge Prime. 

Programmet har selvfølgelig også sine baksider. Først og fremst kan man ikke bare begynne med SFP. Du må først gjennom en prøveperiode for å bevise at du er en leverandør som mestrer de kravene som er satt. Blant annet betyr det at du må stå for pakking og logistikk selv. Som nevnt skal produktene leveres innen 2 dager, og det er ikke noe du kan, det er noe du MÅ. Amazon krever på dette programmet at 99% av produktene leveres innen tidsfristen. Dette krever naturligvis at du både må ha god kontroll på dine produkter, men at du også har gode systemer og avtaler for å håndtere den typen effektiv vareflyt i gjeldende marked. For store etablerte selskaper med salgsvolum, solide systemer og god kontroll på prosesser for logistikk er dette programmet et alternativ.

De fleste norske er for små til å kunne håndtere krav i dette programmet.

Fulfillment by Amazon – FBA

Fulfillment by Amazon, også kalt FBA, er et nyttig alternativ for de merkevarene som ikke er vandt til internasjonale ekspressleveranser. FBA betyr at Amazon står for alt etter at kjøpet til kunden er gjort.

Det eneste du trenger å gjøre er å sørge for at Amazons varelager har dine produkter tilgjengelig til enhver tid. Dette er helt kritisk for din suksess, da Amazon ikke ønsker å promotere produkter som ikke er tilgjengelig for levering. Så lenge du mestrer dette så vil Amazon håndtere ordren når den kommer inn, plukke ut, pakke, frakte og levere produktene til kunden.

Summen av dette er mye av grunnen til at FBA har blitt en stor hit hos mange merkevarer.

Dette med lagerstatus i varehusene er kanskje det mest kritiske punktet. Hvor mange produkter skal du sende? Når skal du begynne å fylle på?

Dette er en liten del av det våre markitekter kan hjelpe deg med når du vurderer Amazon som en del av din salgsstrategi.