fbpx

Produktannonser med Amazon Advertising

Kom i gang med Amazon Produktannonser

Annonseplattformen Amazon Advertising sin tjeneste for produktmarkedsføring gjør det lettere for kunder å oppdage og kjøpe produkter man tilbyr på Amazon. Ved bruk av tjenesten dukker produktet opp ved relevante søkeresultater og på produktsider. På denne siden ønsker vi å fortelle hvordan du kan komme i gang med dette annonseformatet og hva som kreves av deg som annonsør.

Hvordan fungerer sponsede produkter?

Hvordan tjenesten fungerer illustreres best ved å ta for seg de tre grunnprinsippene den er bygget på. Hovedformålet er, som ved all annen annonsevirksomhet, å øke annonsørens synlighet for kunder. Dette gjøres ved at den aktuelle produktreklamen legges på førstesiden for søkeresultater og produktsider. Det er dermed en enkel og effektiv måte å skille seg ut på i floraen av andre tilbydere.

Den økte synligheten på Amazons produktsider vil igjen bidra til å kunne øke salg. Potensielle interessenter som er på jakt etter liknende produkter vil trekkes mot annonsørens side. Mange som benytter seg av reklametjenester er imidlertid bekymret for at de økte salgsmarginene skal forsvinne i markedsføringsutgifter.

Ved Amazons annonsørmodell betaler du imidlertid bare for hver gang en interessent klikker seg inn på produktsiden. Du som annonsør har selv mulighet til å sette et overordnet annonsebudsjett og en pris på hvor mye du ønsker å betale for hvert klikk. Slik sett er det enklere å holde kontroll på kostnadene og unngå at satsningen ikke står i stil med fortjenesten. Dette kjenner du antageligvis igjen om du har jobbet med annonsering i platformer som Google Ads og annonsering på Facebook.

Hvem kan benytte seg av tjenesten?

Tjenesten er tilgjengelig for brukere som har status som profesjonelle selgere på plattformen, forhandlere (herunder bokforhandlere), forfattere som benytter seg av Kindle Direct Publishing (KDP), og agenturer. Videre er det et krav at produktene det annonseres for er regnet som egnet av Amazon.

Kategoriene som anses uegnet er blant annet produkter med voksent innhold, brukte og delvis reparerte eller restaurerte produkter, samt produkter i lukkede kategorier. Til sist må en være egnet etter Amazons salgskriterier for å kunne benytte seg av handlekurven og få lov til å annonsere.

Hvorvidt en oppfyller Amazons salgskriterier, beror på prosentpoeng i tre kategorier:

Den første er defektraten ved bestillinger, også kjent som Order defect rate (ODR).
Etter de amerikanske standardene bør en sikte seg inn på en rate under 1 % i denne kategorien. Raten beregnes etter antall bestillingsordre hvor selger får negative tilbakemeldinger fra kundene, antall garantikrav rettet mot selger, og hvor mange kjøpsdisputter som oppstår. Kundevurderinger på en og to stjerner regnes som negative. Et høyt garantikrav fordrer en løsningsorientert og imøtekommende selger.

Den andre er kanselleringsraten i forkant av at ordrebekreftelse sendes til kunden. Anbefalt rate i denne kategorien er på mindre enn 2,5 %. Raten beregnes ved å dele antallet kansellerte ordre på oppfylte ordre.

Den tredje er raten for forsinket levering. I denne kategorien bør raten være på mindre enn 4 %. Dette er kort fortalt andelen av leveranser som ikke leveres kunden i tide, delt på antall tidsoverholdte leveranser.

Amazon vurderer jevnlig selgerens rater og informerer dem om de er utilfredsstillende.
Hvis en oppfyller alle de overnevnte kravene, er det bare å komme i gang.

Ønsker du å komme i gang med Amazon?

Fyll ut skjemaet under, så tar vi et uforpliktende møte!

Hvorfor bruke oss?

Lang erfaring

Vår markitekt har allerede lang fartstid i plattformen og kan alle tips og triks. Vår erfaring er din trygghet for at satsningen gjøres skikkelig. Hvorfor finne oppe kruttet på nytt?

Tidsbesparende

Vi vet hva som trengs for å få deg og din butikk “up and running”. Vi kan gjøre det effektivt og uten nybegynnerfeil.

Kvalitet

Alt som gjøres av våre markitekter gjøres med kvalitet. Derfor kan du være trygg på at din tilstedeværelse blir presentert på en profesjonell og god måte.

Slik fungerer prosessen:

Ta kontakt

Ta kontakt med oss via vårt kontaktskjema, e-post eller per telefon. Vi avtaler et uforpliktende møte der vi blir bedre kjent og kan avdekke muligheter for felles verdiskapning.

Strategi

Markitektene våre vet hva de skal se etter. VI analyserer bedriftens tekniske løsninger, eksisterende markedsføring og potensiale. Deretter lager vi en strategisk plan for å sette opp ditt selskap på Amazon rettet mot et ønsket marked.

Gjennomføring

Vi setter opp butikken din i Amazon og vi håndterer dine markedsaktiviteter på plattformen, gjerne i samspill med din eksisterende markedsavdeling. Viktigst av alt – vi jobber sammen som et team.

Bli kjent med vår senior amazon markitekt

Jonnathan Griffith

Senior Amazon Markitekt

Jonathan Griffith er vår Senior Amazon Markitekt som til daglig holder til i Nord Irland utenfor Belfast. “Jonny” startet med å selge bildeler på Amazon helt tilbake i 2012, og har i ettertid solgt varer for mange millioner for flere ulike selskaper på Amazon. Med hans erfaring er han uten tvil en Markitekt du kan ha nytte av om du ønsker å begynne med Amazon. Etter mange år i bransjen har han også bygget seg opp et nettverk internt i Amazon, som er til stor nytte for de som ønsker å benytte seg av plattformen. Han har et godt grunnlag med kunnskap for å vite hva som skal til for å gjøre dine produkter til å ranke først i søkeresultatene hos Amazon.