Amazons dominans i USA

Amazons dominans i USA

September 6, 2020 / admin

I slutten av 2019 sto Amazon for ekstreme 52,4 % av alle salg på nett i USA. Til sammenligning slår dette giganter som Apple, eBay og Walmart kombinert. I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvorfor akkurat Amazon har en så stor dominans. 

Enormt utvalg

Den store fordelen for forbrukerens del, er at Amazon mer eller mindre har alt en kan ønske seg innen netthandel. Det blir dermed et slags automatisk stoppested når en ønsker seg bøker, klær, elektronikk, pyntegjenstander, eller hva det måtte være.

En plattform med et vanntett system

Amazon er til motsetning av mange sine konkurrenter innen netthandel ikke noen nettbutikk knyttet til ett spesifikt selskap. I likhet med eBay, er dette kun en plattform hvor nettbutikkene kan selge sine produkter fra. 

Plattformen er åpen for hvem som helst, så lenge en følger de retningslinjene som er satt til verks. Amazon gir her selgerne en perfekt mulighet til å tilnærmet kun konsentrere seg om markedsføringen, mens det vanntette systemet til plattformen tar seg av alt annet. 

Gratis og hurtig frakt

Gjennom et abonnement med Amazon Prime, kan kunder benytte seg av gratis og hurtig frakt. Dette er også en fordel som selgerne gjennom plattformen drar nytte av. Ved hjelp av Amazon FBA, kan de tilby gratis og hurtig frakt til kunder, noe de mest sannsynlig aldri kunne gjort uten Amazon. 

Prime-kunder kan for produkter som faller innenfor denne kategorien få tilsendt sine pakker innen 2 dager, og det helt gratis. Enkelte pakker leveres til og med over natta, da Amazon har sine lagre spredt utover hele USA. 

Mer pålitelig enn Google?

I Norge anser vi på mange måter Google som den mest relevante kilden for informasjon når vi skal handle på nett. Her er det Amazon som uten tvil regjerer i USA. Tallene her er nok overraskende selv for de som elsker plattformen.

Hele 82 % av amerikanske forbrukere benytter Amazon til å sjekke priser på produkter. Til sammenligning bruker kun 36 % av dem Google. 79 % av amerikanske forbrukere benytter også Amazon for kundevurderinger, mens bare 32 % benytter seg av Google. 

En vinner på pris

Amazon er nesten alltid en vinner på pris. Det er fordi selgere her sparer på stordriftsfordelene. Kostnader knyttet til produksjon og markedsføring er det ikke alltid så mye å gjøre med, men Amazon reduserer kostnadene betraktelig innenfor logistikk og administrasjon. 

Det betyr at de som velger denne plattformen for å ta seg av produktene fra pakking til leveranse, kan tilby en betydelig lavere pris. Med tanke på at halvparten av netthandler foregår her, er det ingen tvil om at plattformen bør være et attraktivt valg for selgere på nett. 

Ønsker du å selge på Amazon?

Går du med et ønske om å selge på Amazon? USAs største plattform åpner opp for et enormt kundegrunnlag. Som Norges første Amazon-spesialiserte byrå, vet Markitekt alt om mulighetene som befinner seg her. 

Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende samtale om hva du kan få ut av plattformen!