Amazon Merkevareannonse

Merkevareannonse

Det kan virke vanskelig å skille seg ut i mengden av konkurrerende aktører, og det er lett å føle at man bare blir en av mange i mengden på en så stor salgsplattform som Amazon. Amazon anerkjenner utfordringene det kan by på for bedrifter når kunder har den enorme valgfriheten de har, og tilbyr derfor en markedsføringstjeneste for merkevarer som ønsker å skille seg ut. Gjennom markedsføringstjenesten for merkevarer får en større muligheter til å bygge selskapsidentitet og flere verktøy for å kommunisere med kunder på den måten en finner hensiktsmessig.

Nr. 2  markert med gul ramme er ett eksempel på hvordan en Merkevareannonse kan se ut på Amazon.com

Annonsene består av bedriftens logo, en redigerbar overskrift, og opptil tre produktfremvisninger. De er synlige ved søkeresultater og bidrar til å øke eksponering i møte med kunder og fremhever produktporteføljen. Som nevnt dukker annonsene opp på Amazons sider i relasjon til relevante søkeresultater ovenfor liknende produkter som tilbys. Dette gjør det enklere for kunder å velge ens egne produkter, fremfor de som tilbys av en konkurrent.  Samtidig gir skreddersydde annonsebeskrivelser en mulighet til å selv tilpasse hvordan merkevaren fremstår for interessenter. Det er dermed en enkel måte å forsikre seg om at bedriftens profil representeres på ønskelig vis utad. Videre gjør tjenesten veien mellom nysgjerrige kunder som surfer på resultatsiden og ens egne produkter enda kortere. Kunder på Amazon som klikker på logoen din tas automatisk videre til din butikkside eller egendefinerte landingsside. Klikker vedkommende på et av produktene, sendes de til produktsiden. En fordel med tjenesten er at annonsene baserer seg på en betaling per klikk-modell, som medfører at du kun blir belastet dersom kunder faktisk klikker på dem. Dette sikrer du unngår ubehagelige overraskelser, ved at investeringen faktisk gjenspeiler utbyttet en får i form av kunde oppmerksomhet. Kostnader administreres enkelt ved at en setter en budsjettramme, for så å velge hvor mye en er villig til å betale per klikk.

KRAV FOR Å BRUKE TJENESTEN

Tjenesten er tilgjengelig for profesjonelle selgere som er registrert i Amazons varemerkeregister (Amazon Brand Registry), forhandlere, bokforhandlere og agenturer. For å registrere seg i varemerkeregisteret må en ha en opphavsrettslig beskyttet varemerke som vises på de aktuelle produktene eller forpakningen. I tillegg må en kunne verifisere seg som rettighetshaver eller autorisert representant for varemerket, og ha en fungerende Amazon-konto. Visse produktkategorier omfattes imidlertid ikke av annonsetjenesten. På nåværende tidspunkt gjelder dette for produkter med voksent innhold, brukte, delvis reparerte eller restaurerte produkter, samt produkter i lukkede kategorier.