Amazon Produktannonse

Produktannonse

Annonse plattformen Amazon Advertising sin tjeneste for produktmarkedsføring gjør det lettere for kunder å oppdage og kjøpe produkter man tilbyr på Amazon. Hovedformålet er å øke din bedrifts synlighet for kunder. Produktannonsen legges ut på førstesiden for søkeresultater og produktsider. Det er dermed en enkel og effektiv måte å skille seg ut på i floraen av andre tilbydere. Den økte synligheten på Amazons produktsider bidrar til å øke salg. Potensielle kunder som er på jakt etter liknende produkter vil trekkes mot din side. Med Amazons annonsørmodell betaler du imidlertid bare for hver gang noen klikker seg inn på produktsiden.

Nr. 1  markert med gul ramme er ett eksempel på hvordan en produktannonse ser ut på Amazon.com

Du som annonsør har selv mulighet til å sette et overordnet annonsebudsjett og en pris på hvor mye du ønsker å betale for hvert klikk. Slik sett er det enklere å holde kontroll på kostnadene og unngå at satsningen ikke står i stil med fortjenesten. Tjenesten er tilgjengelig for brukere som har status som profesjonelle selgere på plattformen, forhandlere, forfattere som benytter seg av Kindle Direct Publishing (KDP), og agenturer. Videre er det et krav at produktene det annonseres for er regnet som egnet av Amazon. Kategoriene som anses uegnet er blant annet produkter med voksent innhold, brukte og delvis reparerte eller restaurerte produkter, samt produkter i lukkede kategorier. Til sist må en være egnet etter Amazons salgs kriterier for å kunne benytte seg av handlekurven og få lov til å annonsere.

 

KRAV FOR Å BRUKE TJENESTEN

 

ORDER DEFECT RATE

Etter de amerikanske standardene bør en sikte seg inn på en rate under 1 % i denne kategorien. Raten beregnes etter antall bestillingsordre hvor selger får negative tilbakemeldinger fra kunder, antall garantikrav rettet mot selger, og hvor mange kjøpsdisputter som oppstår. Kunde vurderinger på en og to stjerner regnes som negative. Et høyt garantikrav fordrer en løsningsorientert og imøtekommende selger.

KANSELLERINGSRATE

Kanselleringsraten i forkant av at ordrebekreftelse sendes til kunden. Anbefalt rate i denne kategorien er på mindre enn 2,5 %. Raten beregnes ved å dele antallet kansellerte ordre på oppfylte ordre.

FORSINKELSESRATE

I denne kategorien bør raten være på mindre enn 4 %. Dette er kort fortalt andelen av leveranser som ikke leveres kunden i tide, delt på antall tidsoverholdte leveranser.